fbpx

Maradj egészséges a két ünnep között is

Karácsony előtt mindenki az ünnepekre készül, majd miután eltelt, hirtelen az újévre fókuszálunk. De mi van a december 26 és 31 közötti időszakkal? Ritkán foglalkozunk ezzel a pár nappal, pedig ilyenkor is ugyanannyira fontos az egészségünk, mint az év többi napjában.

Ilyenkor általában a rajtunk maradt sütemények és ételek elpusztításán dolgozunk, beleértve az ajándékba kapott édességek és alkoholok elfogyasztását is. A mozgás háttérbe szorul, hiszen ha sikerült szabadnapokat kivennünk ezekre a napokra, akkor most töltjük a jól megérdemelt év végi pihenőt. Ha pedig dolgozunk a két ünnep között, akkor örülünk, hogy 8 óra munka után ismét a TV előtt fekszünk.

Ezért hoztunk pár ötletet, hogy hogyan maradj egészséges a két ünnep között is!

Dönts felelősen az étkezések során

Az ünnepek valljuk be, nem szólnak másról, csak evésről. Amivel nem is lenne baj, de sajnos sokszor elfelejtünk mértéket tartani, és odafigyelni arra, hogy tányérunkon minden szükséges makrotápanyag jelen legyen. Az okos tányér elvéről részletesebben Fülöp Lili dietetikussal készült interjúban beszélgettünk. Ez lényegében egy napi adagot mutat be különböző alapanyagokból. A zöldségek foglalják el picivel nagyobb, több mint a tányér negyedét. Aztán ha a feléig elérünk lefelé, egy kicsit kisebb, mint a negyedét a gyümölcsök, ugyanakkora részben a másik oldalon a fehérjeforrás, vagyis a hús, hal, tojás, tejtermékek szerepelnek. A másik, kicsivel nagyobb, mint a negyed rész pedig a gabonafélék csoportját jelöli. Ezen belül vannak egészségesebb változatok, mint a már említett rostok. Illetve még a tányér oldalán ott van a folyadékfogyasztás, és az, hogy a hozzáadott cukrokat, zsírokat, adalékanyagokat próbáljuk meg elkerülni.

Érdemes egyébként nem csak az ünnepek alatt, hanem az egész évben így étkezni.

Maradj hidratált

Egy nap érdemes körülbelül 2-2,5 liter vizet inni, amivel rengeteg betegséget megelőzhetünk. Megfelelő hidratálás nélkül gyakran fáradékonynak, lassúnak és éhesnek érezzük magunkat. Legtöbb esetben ilyenkor vesszük magunk elé a rágcsálni valókat, az édességet vagy a kávét. Ennek elkerülésére vezessük be azt a taktikát, hogy mielőtt a rágcsáért nyúlnánk, igyunk meg egy pohár vizet. Ezen kívül az ünnepek során sok alkoholt fogyasztunk. Érdemes minden pohár bor vagy korsó sör mellé vizet is inni annak érdekében, hogy hidratáltak maradjunk.

Aludj eleget

A karácsonyi időszak tele van utazásokkal, látogatásokkal, főzéssel. De ezen kívül az ünnepek előtti ajándékokra való vadászat, az évvégi projektlezárások a munkahelyen is elegendő okot adnak arra, hogy kimerültek legyünk. Pedig a megfelelő alvás elengedhetetlen a jó hangulathoz és az egészséges immunrendszerhez is. Továbbá érdemes tartanunk az alvási rutinunkat is annak érdekében, hogy mire visszatérünk a munkahelyünkre dolgozni, képesek legyünk reggelente kikelni az ágyból. Ha pedig alvászavarokkal küzdenél, olvasd el az ezzel kapcsolatos cikkünket a megoldásokért.

Mozogj

Mivel egészen enyhe tél köszöntött be hozzánk, érdemes ezt kihasználni, és amíg lehet, járjuk a természetet. De nem szükséges egyből kilométereket futni, elég ha két étkezés között bevezetünk egy-egy hosszabb sétát. Esetleg ezt kiegészítve reggelente és esténként végezzünk nyújtógyakorlatokat. Ha egyedül nem megy, olvasd el a cikkünket azokról az applikációkról, amik segíthetnek abban, hogy rávegyenek a mozgásra! 

Ne várj januárig

Érdemes felhasználni a két ünnep közti szabadidőnket arra, hogy megtervezzük a 2021-es évünket. Gondold át hogyan telt az elmúlt éved és hogyan fog telni a következő. Ez segíthet abban is, hogy a januárt céltudatosan és ambícióval tele kezd. Ehhez ajánljuk az ingyenesen letölthető 2021-es Year Compass évtervezőt.

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: linkedin
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: email

Kapcsolódó cikkek